Šta su to dobre bakterije?

Jeste li znali da u Vašem telu ima čak i do 10 puta više bakterijskih stanica nego Vaših vlastitih?

Istina je, i većina se nalazi u Vašim crevima. No, ne morate paničiti – većina je potpuno bezopasna, pa čak i neophodna za normalno funkcioniranje organizma. Takve bakterije, koje imaju pozitivan uticaj na čovekov organizam, zovu se „dobre bakterije“. One žive u probavnom sistemu gde čine zajednicu mikroorganizama – crevnu mikrobiotu.

Brojna naučna istraživanja otkrila su da dobre bakterije mogu poboljšati ili pozitivno uticati na probavu, imunitet, funkciju mozga i brojne druge fiziološke procese, a samim tim i smanjiti rizik od mnogih bolesti. Neke studije pronašle su čak i vezu sastava crevne mikrobiote sa rizikom od skupljanja viška kilograma i pretilosti.

Šta su probiotici?

Probiotici su najčešće proizvodi koji sadrže dobre bakterije. Njihov zadatak je da podstaknu obnovu i uspostavljanje ravnoteže crevne mikrobiote, a to mogu postići tako što će se nastaniti u crevima ili pak svojim delovanjem pomoći naseljavanju drugih dobrih bakterija u crevima. Jednom kada se dobre bakterije nastane u crevima one obavljaju ceo niz funkcija, na taj način doprinoseći našem zdravlju.

Prema zvaničnoj definiciji koju je predložila Svetska zdravstvena organizacija, probiotici su „živi mikroorganizmi, koji, kada se unesu u dovoljnim količinama, donose dobrobit za zdravlje domaćina“.

Probiotički proizvodi najčešće sadrže bakterije roda Lactobacillus i Bifidobacterium i to u količinama od nekoliko stotina miliona do više milijardi bakterijskih stanica, a mogu se naći i u obliku jogurta i sličnih prehrambenih proizvoda, ili pak u obliku dodataka ishrani. Dodaci ishrani sadrže mnogo veći broj probiotičkih bakterija nego prehrambeni proizvodi, a vrlo često imaju i više različitih bakterijskih vrsta u istom proizvodu, što omogućava širu paletu delovanja i više prednosti za zdravlje.

Zašto su važni mikroorganizmi u crevima?

Vaš probavni sistem nastanjuju stotine vrsta mikroorganizama, a među njima preovlađuju bakterije. Crevna zajednica bakterija, virusa i kvasaca naziva se crevna mikrobiota i ona je, poput otiska prsta, jedinstvena za svaku osobu. Najveći deo svih mikroorganizama u probavnom sistemu nalazi se u debelom crevu. Ukupna masa bakterija u probavnom sistemu iznosi čak oko 1,5 kg!

Crevna mikrobiota ima brojne nezamenljive funkcije, a možemo reći da je važna koliko i bilo koji organ u telu. Mikroorganizmi učestvuju u metabolizmu hranjivih materija, učestvuju u sintezi vitamina, uređuju imunološki odgovor, razgrađuju neprobavljiva vlakna na kratkolančane masne kiseline koje štite sluznicu creva i deluju protivupalno, a mogu uticati i na ponašanje i raspoloženje.

Naravno, navedeni procesi pravilno funkcionišu samo ako je crevna mikrobiota u ravnoteži.

Kako prepoznati narušenu ravnotežu crevne mikrobiote?

Crevna mikrobiota je izrazito osetljiva na stres i napore koje nosi moderan ubrzani način života, nutrijentima siromašna i nezdrava ishrana, kao i loše navike. Osim toga, terapija antibioticima ili konzumiranje drugih teških lekova će uzrokovati smanjenje broja dobrih bakterija i raznolikosti vrsta. Takvu neravnotežu prepoznajemo po neugodnim simptomima poput dijareje, nadutosti, gasova, zatvora, bolova u stomaku i slično.

Naučna istraživanja potvrdila su povezanost neravnoteže crevne mikrobiote sa nizom poremećaja i bolesti: pretilnošću, sklonosti mentalnim bolestima, dijabetesom tipa II, metaboličkim sindromom, sindromom iritabilnog creva, hroničnim upalnim bolestima creva, čak i rizikom od kolorektalnog karcinoma.

Kako vratiti crevnu mikrobiotu u ravnotežu i održavati je?

Kako bi ublažili i uklonili neugodne simptome uzrokovane poremećajem crevne mikrobiote, potrebno je vratiti je u ravnotežu. To se može postići uzimanjem nekog od različitih oblika probiotskih dodataka ishrani (suspenzije, kapsule, tablete za žvakanje itd.) u zavisnosti od simptoma i potreba organizma. Danas je na tržištu dostupna i široka paleta probiotskih proizvoda sa dodatkom drugih blagotvornih sastojaka: enzima, vitamina ili prebiotika ­–  materija koje podstiču rast probiotičkih bakterija (npr. glukooligosaharidi ili inulin).

Takvi proizvodi mogu imati više dobrobiti za zdravlje: studije su pokazale da  određene vrste bakterija pomažu razgradnji laktoze i lipida, pomažu kod insulinske rezistencije; smanjuju apsorpciju holesterola što sprečava nastanak kardiovaskularnih bolesti; imaju zaštitno delovanje tako da inhibiraju patogene, čine zid creva nepropusnim, pojačavaju imunološki odgovor i protivupalno delovanje.

Za održavanje postignute ravnoteže takođe je vrlo važno pripaziti na ishranu. Preporučuje se raznolika ishrana bogata vlaknima, a namirnice koje ih sadrže su voće, povrće, mahunarke, orašasto voće, semenke i žitarice, kao i fermentirani proizvodi poput jogurta, kiselog kupusa i sl. Vlakna su hrana za bakterije i njihov nedostatak će uzrokovati smanjenje broja i vrsta bakterija. Ono što takođe ne smemo zaboraviti je uzimanje dovoljne količine vode da bi se hranjive materije otopile i bile dostupne za razgradnju i apsorpciju nutrijenata.

Imaju li dodaci ishrani sa probiotičkim bakterijama nuspojave?

Dosadašnja istraživanja nisu pokazala nuspojave. Takođe, nije moguće predozirati se probiotičkim dodacima ishrani jer se sav višak izlučuje putem stolice. Probiotici se uzimaju u obliku dodataka ishrani već nekoliko decenija, pa su se pokazali kao veoma sigurni. Bakterijske vrste koje se u njima nalaze prisutne su u čovekovoj ishrani kroz razne mlečne ili fermentisane proizvode već stotinama godina.

Proizvodi sa dobrim bakterijama iz linije Prolife:

Pratite nas na društvenim mrežama
ZastupnikJGL
ProizvođačZeta

Design by: NIVAGO