VITAMINI B GRUPE

Već od malih nogu slušamo kako su voće, povrće i meso zdravi i kako su za očuvanje zdravlja ključni vitamini. Navedeno često uzimamo „zdravo za gotovo“, pa se postavlja pitanje, šta su zapravo vitamini? Vitamini su supstance koje omogućavaju rast i normalan razvoj organizma, sprečavaju infekcije, čuvaju nervni sistem, sprečavaju probavne smetnje, a unose se u malim količinama. Generalno, postoji nekoliko esencijalnih vitamina: vitamin A, vitamini B, vitamin C, vitamin D, vitamin E i vitamin K. Svaki od navedenih ima specifičan zadatak, a njihov nedostatak može uzrokovati zdravstvene probleme.

Ovaj članak pomoćiće Vam da odgovorite na pitanja zbog čega su vitamini B toliko važni, gde ih možemo pronaći, kako ih pravilno konzumirati i dr.

Zašto su vitamini B toliko važni?

Vitamini B su vitamini topljivi u vodi, a cenjeni su u vrlo važnim procesima koji se odvijaju u našem telu – procesima rasta i stvaranja energije iz hrane koju jedemo. Iz tog razloga povećan unos vitamina B posebno je bitan u slučaju povećane telesne aktivnosti. Takođe, od izuzetne je važnosti pozitivan uticaj vitamina B na regulaciju apetita i probavu. Ovi vitamini učestvuju u de novo sintezi DNA i RNA i pomažu prilikom stvaranja crvenih krvnih zrnaca čime omogućuju snabdevanje svih stanica našeg tela dovoljnom količinom kiseonika. Za normalno funkcionisanje našeg organizma i zdrav život, telo mora da raspolaže dovoljnom količinom vitamina B, a njihov nedostatak može uzrokovati bolesti i poremećaje poput anemije. Nažalost, naše telo ne proizvodi dovoljnu količinu navedenih vitamina, pa ih je potrebno dodatno unositi hranom i dodacima ishrani.

Gde možemo pronaći vitamine B?

Zeleno povrće, meso, riba, jaja, mlečni proizvodi i žitarice bogati su vitaminima B. Međutim, ponekad je unos dovoljne količine navedenih vitamina potrebno ostvariti putem dodataka ishrani.

Koje vrste vitamina B postoje?

Najvažniji vitamini ove grupe jesu B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 i B12.

Vitamin B1, poznat i kao tiamin, nalazi se u celim žitaricama, mahunarkama, govedini i svinjetini. Aktivan je u reakcijama stvaranja energije, kao i u metabolizmu aminokiselina i ugljenih hidrata. Nedostatak vitamina B1 poznat je kao „beriberi“ poremećaj, a karakteriše ga gubitak težine, povraćanje, slabost mišića, razdražljivosti, dok u težim slučajevima dolazi do srčane disfunkcije i pojave perifernih edema. Osim navedenog, nedovoljna količina vitamina B1 može uzrokovati laktičku acidozu i poremećaje nervnog sistema. Jedna od važnijih karakteristika B1 vitamina je regulacija apetita.

Preporučeni dnevni unos kod odraslih muškaraca iznosi 1,2 mg, dok je kod žena 1,1 mg.

Vitamin B2, odnosno riboflavin, bitan je u metabolizmu masti, ugljenih hidrata, proteina i mnogim enzimskim reakcijama. Proizvodi bogati navedenim vitaminom su mleko, mlečni proizvodi, mahunarke, nemasno meso i riba. Navedeni vitamin ključan je u održavanju sluznice probavnog sistema i zdravlja jetre. Deficijencija vitamina B2 je retka, a obeležavaju je nespecifični simptomi poput slabosti, grlobolje, anemije i dermatitisa.

Preporučeni dnevni unos je 1,3 mg za odrasle muškarce i 1,1 mg za žene.

Piridoksin, poznatiji kao vitamin B6, nalazi se u mnogim prehrambenim proizvodima, ali u najvećoj koncentraciji prisutan je u mesu, mahunarkama i orašastim plodovima. Deluje u mnogim enzimskim sistemima, naročito u metabolizmu, a posebno je važan za sintezu hema, bitnog u prijenosu kiseonika. Kao što je već spomenuto, vitamin B6 bitan je u osiguravanju pravilne probave jer je upravo on zaslužan za razgradnju proteina.

Preporučeni dodatak ishrani za vitamin B6 je od 1,3 mg do 2,0 mg za odrasle osobe. Simptomi njegovog nedostatka uključuju slabost, dermatitis, heliozu i anemiju.

Vitamin B12 ili kobalamin važan je u metabolizmu RNA, proteina i lipida, kao i u sintezi hemoglobina. Osim toga, on je važan u prenosu nervnog impulsa. Za njegovu uspešnu apsorpciju potreban je intrinzični faktor koji proizvode parijetalne stanice želuca, a glavni uzrok njegovog nedostatka je nedostatak navedenog intrinzičnog faktora uzrokovanog atrofijom želuca. Simptomi koji se javljaju usled nedostatka vitamina B12 jesu teške anemije, probavne smetnje, anoreksije, razdražljivosti, apatije i gubitak pamćenja.

Preporučeni dnevni unos je 2,4 µg kod odraslih osoba.

Pratite nas na društvenim mrežama
ZastupnikJGL
ProizvođačZeta

Design by: NIVAGO